työpöytä, kuvan laidoilla osittain näkyvissä näppäimistö, tabletti ja kahvikuppi, keskellä teksti grow your business


Mikä on Google Profile?

Google My Business (nyt. Google Profile) kehitettiin yhdistämään yritykset ja paikalliset asiakkaat ja edistämään online markkinointia. Se on ikään kuin virtuaalinen puhelinluettelo. Jos yrityksellä ei ole Google Profile tiliä, se voi menettää monia mahdollisuuksia ja asiakaskontakteja. Voisi sanoa, että Google Profile on jopa aliarvostettu markkinointityökalu. Siitä on huomattavaa etua yrityksille, alasta riippumatta, joten ehdottomasti kannattaa tutustua asiaan hieman tarkemmin ja katsoa, mitä hyötyä omalle yritykselle voisi tuosta hakusivun ’laatikosta’ olla.

Google Profile antaa yritykselle mahdollisuuden maksimoida näkyvyyden paikallisissa orgaanisen haun tuloksissa. Se korostaa yrityksen saamia arvosteluja ja tuo hauissa selkeästi näkyville siihen syöttämäsi tiedot yrityksestä. Asiakkaat voivat esimerkiksi ottaa sen kautta suoraan yhteyttä, katsoa ajo-ohjeet, aukioloajat tai klikata sivustollesi.

Google Profilen käyttöönotossa kannattaa huomioida se, että jos et ole aikaisemmin sitä käyttänyt, Google haluaa varmistaa sinun olevan ko. yrityksen vastuuhenkilö tiliä luodessa.

Google Profilen hyötyjä

  1. Google Profile on ilmainen! Löydyt paremmin Googlesta ja haulla yrityksesi tulee selkeästi esille, joten aloita Google Profilen käyttö täyttämällä haluamasi tiedot profiiliisi. Google Profile parantaa hakukonenäkyvyyttäsi.
  2. Google Profile- listaukset saavat hyvät sijoitukset erityisesti paikallisissa hauissa ja karttahauissa. Pitämällä yrityksesti tiedot ajan tasalla Google Profilen avulla, saat asiakkaille nopeasti tiedon muutoksista esim. juhlapyhien aukioloajoissa.
  3. Lataamalla kuvia ja postauksia yrityksesi Google Profileen, niin pystyt antamaan palvelua etsivälle asiakkaalle hyvän ensivaikutelman, ennen kuin hän on edes siirtynyt verkkosivullesi. Kuvat ja postaukset antavat yrityksellesi ja brändillesi kasvot ja pääset vaikuttamaan ensimmäisenä asiakkaan mahdolliseen palveluvalintaan.
  4. Voit vastata suoraan asiakkaidesi kysymyksiin Google Profilen profiilin kautta, kun aktivoit viestiominaisuuden.

Täytä yrityksen tiedot huolella

Kun olet vahvistanut Google Profile tilisi, on aika optimoida se, eli täyttää yrityksesi tietoja sivulle niin paljon kuin mahdollista. Mitä enemmän tietoa, sen parempi. Ihmisten tapa tehdä hakuja on muuttunut aina vain enemmän siihen suuntaan, että parhaat tulokset pitää tulla tässä heti nyt ja kaikki. Hakutulokset, kuten GMB laatikko, ovat juuri sellaisia, mitä etsitään. Yhdellä silmäyksellä on tarjolla yrityksen kuvas, yhteydenotto yhden klikkauksen päässä, kuvia, videoita, arvosteluja, aukioloajat ja mahdollisuus soittaa suoraan yritykseen. Yrityksesi tulee suuremmalla todennäköisyydellä valituksi, kuin kilpailija, jolla samaa informaatiota ei ole tarjolla.

Käytä aikaa yrityksesi kuvauksen kirjoittamiseen ja tuo paikallisuutta esille, jolloin kuvauksella on vielä enemmän merkitystä tiedon hakijalle. Kuvaukseen kannattaa sisällyttää myös muutamia yrityksesi tarjoamiin palveluihin liittyviä hakusanoja.

Googlen mukaan asiakkaat mieltävät 2,7 kertaa todennäköisemmin yrityksen luotettavaksi, kun sillä on kokonaan täytetty Google profiili. Tällaisen profiilin tullessa haussa esille, asiakkaat harkitsevat 70% todennäköisemmin vierailevansa yrityksessä ja 50% todennäköisemmin tekevät ostoksen kyseisestä yrityksestä.

Google Profile postaukset

Paranna profiiliasi lisäämällä siihen kuvia. Tämä on yhtä helppoa, kuin esim. Facebookissa ja voitkin päivittää yrityksesi Google profiilia, kuten päivittäisit sometilejäsi. Profiilisi navigoinnista löydät kohdan postaukset, mihin voit ladata kuvan ja kirjoittaa kuvauksen/tekstiä. Voit myös liittää postaukseen ns. call-to-action painikkeen, kuten esim. ’Lue lisää’ tai ’Osta nyt’. Postauksien avulla voit mainostaa tapahtumia, tuotteita, palveluita jne., jotka näkyvät Googlen hakutuloksissa.

Arvostelut

Jos haluat yrittää rankata Google Profilen avulla vielä korkeammalle, kannattaa hankkia arvosteluja yrityksellesi. Todella monet palveluita etsivät lukevat arvosteluja yrityksistä ja tuotteista. Arvostelut antavat pohjaa päätöksien teolle, joten ne myös usein ohjaavat kuluttajaa hänen valinnoissaan. Arvostelut auttavat sijoittumaan paikallisissa hauissa, joten niillä on todella paljon painoarvoa. Paras tapa hankkia arvosteluja on pyytää niitä tyytyväisiltä asiakkailta.

Arvosteluihin kannattaa vastata ja kiittää kohteliaasti arvostelun antajaa. Näin olet tärkeässä vuorovaikutuksessa asiakkaisiisi. Jos saat negatiivisen arvostelun, vastaa siihen ammattimaisen kohteliaasti ja kattavasti. Arvosteluja ja annettua asiakaspalautetta voi ja kannattaa myös hyödyntää yrityksen palveluiden kehittämisessä.

Google Profile tilastot

Google profiilin navigoinnista löydät kohdan tilastot, mistä saat arvokasta tietoa brandisi näkyvyydestä, kohdeyleisöstäsi ja miten he ovat sidoksissa yritykseesi. Tilastot kertovat mikä profiilissasi toimii ja mitä mahdollisesti kannattaa yrittää parantaa.

Tilastoista löydät mm.

  • Miten ihmiset ovat löytäneet yrityksesi: aktivoitumiset, näyttävien hakujen määrä ja profiilin katsomiset.
  • Toiminnot, kuten puhelut, viestit ja varaukset.
  • Klikkaukset verkkosivustollesi.
  • Reittiohjeidem haku

Jos tarvitse apua GMB profiilin luomisessa tai haluat meidän hoitavan sen puolestasi, ota yhteyttä, niin laitetaan homma alulle ja yrityksesi näkymään!

GMB on nyt Google Business Profile

Google ilmoitti marraskuussa 2021 nimenneensä GMB palvelun uudelleen, eli palvelu kulkee nyt nimellä Google Business Profile. Toistaiseksi paljoa ei ole muutoksia näkyvillä uuden brändäyksen lisäksi, mutta vuonna 2022 voimme odottaa lisää vanhan GMB:n ominaisuuksia toimivan suoraan Google Haussa ja Kartoissa.

Yritysprofiilin varmistaminen on nyt helpompaa kuin aikaisemmin ja pitäisi onnistua menemällä haussa oman yrityksen profiilin. Voit aloittaa todentamisen tai tehdä sen loppuun seuraamalla profiilissa näkyviä ohjeita.

Google on tiedottanut mm. seuraavista uusista ominaisuuksista.

  • Yrityksen todentaminen suoraan Google Haussa ja Google Kartoissa
  • Puheluhistoria, joka on kokeilussa ja toistaiseksi ainakin vain USA:ssa ja Kanadassa. (lisätietoa)
  • Viestejä voi lähtettää suoraan Hauissa (Google Search) (lisätietoa)
  • Performance Planner:n avulla on mahdollista suunnitella mainosbudjetteja ja nähdä miten muutokset kampanjoissa vaikuttavat tilastoihin ja kampanjan tulokseen.