outline tyyppinen grafiikka selainikkunasta, johon osoittaa hiiren nuoli, kuvan pällä osittain monirivinen toistuva teksti popup

Popuppi, tuo ponnahtava pahis.

Meistä jokainen on näihin törmännyt yhä enenevässä määrin, eikä näytä siltä, että popupit olisivat yhtään mihinkään häviämässä. GDPR:n ja evästeiden hyväksymisien ilmestyttyä näytöillemme klikkailemme ponnahdusikkunoita varmasti muutaman kymmenen päivässä, sekä lisäksi toinen mokoma chat-ikkunoita ja selainten ilmoituksia.

Ei siis mikään ihme, että pop upit koetaan pääasiassa ärsyttäviksi. Tämä on vähintäänkin ymmärrettävää, mutta ehkä jollain tapaa ristiriitaista sen tiedon kanssa, että joidenkin lähteiden perusteella väitetään kuitenkin popuppien konversioiden olevan korkeita. Tämä laittaa miettimään, pitäisikö sivustolla sittenkin olla ponnahdusikkuna? Harkinnan paikka sanoisimme. Suositeltavaa on tehdä  taustatutkimusta ja huolellista suunnittelua popupin sijoittamisen, ajoittamisen ja sisällön suhteen, jotta välttyy muutamalta varmalta suodenkuopalta. Tähän, kuten moneen muuhunkin asiaan, sopii vanha ja kulunut, mutta niin passeli lausahdus; kohtuus kaikessa!

Miten luoda onnistunut pop up?

Muutama vinkki ponnahdusikkunan suunnitteluun.

Ajoita ponnahdusikkunasi niin, että ne eivät ärsytä, vaan ovat infromatiivisia. Mieti, onko ponnashdusikkuna oleellinen vierailjan kannalta.

Vaikuta ponnahdusikkunoiden ajoituksella niiden käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Muutamia tapoja vaikuttaa siihen, että ei ’tuputeta’ asiakkaalle ponnahdusikkunan avulla mitään, ennen kuin hän on rauhassa ehtinyt hetken tutustua sivuston tarjontaan.

  • Näytä popup vasta, kun vierailija on selannut sivun loppuun tai tarpeeksi pitkälle ehtiäkseen lukea sisällön.
  • Myös sivulla vietettyä aikaa voi käyttää popupin triggerinä. Tällöin popup näytetään, kun vierailija on viipynyt sivustolla tietyn mittaisen ajanjakson.
  • Popupit voivat perustua myös aikaan tai ajankohtaan, kuten Black Friday, joulu tai muu vastaava aikaan liittyvä promootio.
  • Näytä popup vain kerran saman vierailun aikana, äläkä missään tapauksessa näytä sitä uudelleen, jos toivottu aktivoituminen on tapahtunut, eli esim. uutiskirje tilattu.

Tee sisällöstä yksinkertainen ja selkeä. Ponnashdusikkunasta tulisi selvitä muutamassa sekunnissa mikä sen tarkoitus on.

  • Pidä popup yksinkertaisena niin, että sen voi lukea ja ymmärtää nopean selailun tahdissa. Lyhyt, selkeä ja tarpeeksi iso teksti toimii mobiilissakin paremmin. Kiinnitä huomio osuvalla otsikoinnilla.
  • Käytä värejä, joilla on hyvä kontrasti tai jotka ovat kirkkaita ja selkeitä. Valitse, mikä sivuston tyyliin parhaiten sopii.
  • Hallittu ja harkittu huumori voi tehdä popupista positiivisen kokemuksen sivustolla.
  • Vaihda popupin sisältöä ja ajoitusta sen perusteella, mikä toimii parhaiten.

Valitse tarkoin ponnahdusikkunan sijainti sivustollasi. Yksi paljon käytettyjä sijainteja popupille on sivuston yläosassa oleva yleensä banneri. Tämä havaitaan aina ensimmäisenä sivustolle tultaessa ja se on siksi tehokas paikka esim. tarjouksille. Sivusta sisään liukuva popup on helppo tehdä hillityksi ja tyylikkääksi.

  • Sijoita popup näytölle niin, että se on helposti havaittava, mutta ei häiritse liiaksi sisällön selausta.
  • Näytä popupeja sivuilla, joiden sisältöön esimerkiksi sopii tarjous tmv.
  • Tee ponnahdusikkunan sulkemisesta helppoa. Erityisesti, jos ikkuna kattaa koko ruudun, kannattaa sen sulkeminen sallia missä tahansa popupin ulkopuolella klikkaamalla.

Tärkeintä on, että et hukuta sivustosi vierailijaa heti kättelyssä popupeillasi. Kun koostat sivustosi tai blogisi sisältöä, muista asettaa itsesti hetkeksi lukijan asemaan. Viihtyisitkö sinä sivustolla, vai karkottaisiko popuppien pommitus sinut poistumaan heti? Jos päämääränä on saada vierailija/ asiakas myös palaamaan takaisin, kannattaa huolehtia ensisijaisesti miellyttävän käyttäjäkokemuksen luomisesta.