Päivityksiä tulee usein – onko pakko päivittää?
Yksi usein esille tuleva kysymys koskee sivuston päivityksiä, onko aivan välttämätöntä reagoida sivuston päivitysilmoituksiin? Mitä nämä ilmoitukset WordPress sivuston alati päivityksiä tarvitsevista lisäosista ovat? Ja mitä näille pitää tehdä?
Valitettavasti päivityksiä ei vain voi jättää huomiotta, vaan ne pitää hoitaa ja on todella tärkeää, että sivusto on teknisesti ajan tasalla. Sinälläänhän tämä on tuttua meille kaikille nykyaikana, joudumme päivittämään monia laitteita ja tiedämme, että mikään ei toimi ikuisesti ja turvallisesti, jos siitä pidetä huolta säännöllisesti. Joissain asioissa päivityksiä tarvitaan useammin ja säännöllisesti ja WordPress-sivusto satuu oleman juuri tällainen.
Sivustolle tulee päivityksiä itse WordPressiin, käytössäsi olevaan teemaan ja kaikkiin sivustolla käytössä oleviin lisäosiin. Riippuen sivuston toiminnallisuuksista, onko kyseessä esim. verkkokauppa, blogi vai yrityksen perussivusto, tarvitaan eri määrä lisäosia näiden haluttujen toiminnallisuuksisen toteuttamiseen. Näin ollen sivustoilla on tyypillisesti lisäosia kymmenen kappaleen molemmin puolin, joskus jopa enemmänkin.
Mikä sitten on sopiva tai kohtuullinen määrä lisäosia? Tähän kysymykseen ei aivan täysin oikeata vastausta pysty antamaan, vaan kuten todettu edellä, lisäosien määrä koostuu kyseisen sivuston toiminnallisuuksien toteuttamisen kannalta välttämättömistä lisäosista. Joskus on mahdollista vaikuttaa määrään jonkin verran tekemällä oikeita valintoja. Esimerkiksi valitsemalla jonkin lisäosan maksullinen ns. pro- versio, voidaan saada lisää haluttuja toiminnallisuuksia pienellä lisämaksulla jo olemassa olevaan lisäosaan ja tällöin näitä toivottuja ominaisuuksia varten ei tarvitse ladata jälleen uutta lisäosaa.
Menikö putkeen?
No, ei ihan aina. On normaalia, että välillä tulee päivityksen suhteen ongelmia. WordPress on valtava ekosysteemi, jossa on tuhansia teemoja ja lisäosia ja periaatteessa nämä pitäisi saada toimimaan sopuisasti ja saumattomasti yhteen. On selvää, että aina näin ei kuitenkaan ole, ja kohtaamme erilaisia ongelmia sivuston päivityksissä. Usein sivuston suunnittelijalla on pitkälti oma hyväksi todettu ’työkalupakki’, mikä pitää sisällään yleisimpiä sivustoilla tarvittavia tunnettuja ja hyvin ylläpidettyjä ja arvostettuja lisäosia, joiden hän on vuosien varrella havainnut toimivan hyvin rinnakkain ilman jatkuvaa konfliktien aiheuttamaa harmia ja lisätyötä.
Suositeltavaa on päivittää ensin lisäosat ja tämän jälkeen sivuston teema ja näiden jälkeen päivitetään WordPress uusimpaan versioon. Oletusarvoisesti sivustolla on vähintään yksi pätevä varmuuskopiointimenetelmä käytössä. Suosittelen omaksumaan ja rutiininomaisesti käyttämään vähintään kahta varmuuskopiontisysteemiä. Hostingista ja valitusta webhotelli- palvelusta riippuen todennäköisesti sivusto varmuuskopioidaan tietyllä syklillä automaattisesti palveluntarjoajan toimesta. Tästä kannattaa olla selvillä ja suunnitella oma varmuuskopiointi tämän mukaan. Omaksi pinttyneeksi tavaksi on tullut käyttää varmuuskopiointiin lisäosaa, joka säännöllisesti tekee sivustosta back upin ulkoiseen palveluun eli Google One:een tai vastaavaan. Tämän lisäksi ennen sivuston päivitystä kannattaa aina ottaa varmuuskopio manuaalisesti. Tämä toistetaan, kun päivitys on tehty. Varmuuskopioita ei koskaan voi olla liikaa! Tämä saattaa kuulostaa työläältä, mutta jos pahin tapahtuu ja sivustolle sattuu jotain joko päivityksen yhteydessä tai muuten, tulet taatusti kiittämään itseäsi näkemästäsi vaivasta.
Itse vai ulkoistaen
Niin rasittavalta ja riskialttiilta kuin päivitys kuulostaakin, on sinun silti huolehdittava sivuston ylläpidosta itse, jos et ole sopinut ylläpidosta jonkin tahon kanssa. Iso osa sivustojen suunnittelijoista tarjoaa asiakkailleen sivuston ylläpitoa tai ainakin osaavat suositella siihen hommaan sopivaa ammattilaista, jos haluat tehtävän ulkoistaa. Me tarjoamme aina sivuston yhteydessä ylläpitopaketteja asiakkaalle. Ylläpitopaketti tulee pääsääntöisesti edullisemmaksi kaikkine etuineen, kuin satunnaisesti teetettävä ylläpitotyö ja näin ollen asiaa kannattaa miettiä jo siinä vaiheessa, kun uutta sivustoa tai sivuston uudistusta suunnitellaan ja tilataan.
Jos sivuston päivitys ei vaikuta hommalle, mitä haluat opetella tai mistä haluat ottaa vastuun. Tai varsinkaan et halua ratkoa päivitykseen liittyviä ongelmia, kannatta ehdottomasti napata ylläpitopaketti sivuston toteuttajalta tai muulta ammattilaiselta ja keskittyä siihen tärkeimpään, eli oman yrityksesi tai yhteisösi pyörittämiseen. Jos taas olet enemmän tee se itse- tyyppi ja sinulla on aikaa ja halua opetella, nappaa tarvittaessa joku sopiva sparraus osaajalta päästäksesi hyvään alkuun.