vanha kirjoituskone puisella rustiikkipöydällä, lähikuva, pöydällä kynä ja soilmälasit, kuva sävytetty vaaleanpuhaisella

Tunne kohdeyleisösi

Sisältöä suunniteltaessa on tärkeää tunnistaa ja tietää oma kohdeyleisö. Innostuneena on houkuttelevaa alkaa samalta istumalta raapustamaan ajatuksia paperille ja pixeleitä näytölle, mutta maltilla ja tarkkaan mietitty sisältö maksaa varmasti vaivan. Huolella suunniteltu sivusto on ehdoton avaintekijä siinä, miten ja mitä viestit yrityksestäsi yleisölle ja kuinka hyvin luot sen avulla luottamuksen tuleviin ja nykyisiin asiakkaisiisi.

Jos sisältö suunnataan ’kaikille’, on selvää, että se ei ole paras tapa lähteä herättämään oman potentiaalisen kohderyhmän kiinnostusta. Sivuston tapa puhutella, kuvat, värit ja tekniikat, käytännössä siis kaikki sisältö on hyvin erilaista eri yleisölle. Jos kohderyhmä ja tapa viestiä ei ole selvillä itselle, on hyvin todennäköistä, että viesti ei mene tavoitellun mukaisena perille halutulle kohderyhmälle. Sivustollasi ja sen sisällöllä on mahdollisuus nostaa konversiota tai siitä voi pahimmassa tapauksessa jäädä lässähtänyt pannukakku, joten kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen, miten sivuston vierailjat muutetaan asiakkaiksi.

Mikä on verkkosivuston konversio?

Konversio verkkosivustolla tapahtuu, kun sivuston käyttäjä suorittaa toivotun ja tavoitellun toimenpiteen sivustollasi, kuten esimerkisi täyttää yhteystietolomakkeen tai tilaa uutiskirjeen tai tekee ostoksen. Jokainen yksinkertainenkin yrityssivusto suunnitellaan jollakin tasolla konversiota tuottavaksi.

Konversiot voidaan luokitella mikrokonversioiksi ja makrokonversioiksi. Mikrokonversio tapahtuu, kun pykälä tavoitettasi kohti on otettu. Asiakas täyttää uutiskirjeen tilauslomakkeen, lataa tiedoston tai katsoo tuotevideon. Mikrokonversio tapahtuu enen makrokonversiota. Makrokonversioita puolestaan ovat tavoitteesi täyttyminen, eli kun asiakas ostaa tuotteen tai hän ryhtyy maksulliseksi tilaajaksi tai täyttää yhteystietolomakkeen ja varaa ajan.

Konversio on siis sivuston käyttäjän suorittama toiminta asetetun tavoitteen saamiseksi. Mitä korkeampi konversio, sitä paremmin sitoutat sivuston vierailjat ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä heistä voi tulla asiakkaitasi. Tämä puolestaan mahdollistaa yritysesi kasvun ja lopulta myös parantaa sen tulosta.

Taustatyö

Sisällön suunittelun aloittamiseksi ja kohdeyleisön kartoittamisen avuksi kannattaa tehdä listausta yrityksestä, sen tilanteesta ja tavoitteista. Näitä voivat olla esim.:

  • Kenelle palvelut tai tuotteet on suunnattu?
  • Mitä asiakasryhmiä halutaan asiakkaiksi?
  • Kuinka iso pala oman alan kakusta yrityksellä on tai sen on mahdollista saavuttaa?
  • Keitä ovat kilpailijat ja kuinka he ovat onnistuneet tai epäonnistuneet?
  • Mikä on yrityksen liikeidea ja mikä on sen tarina?
  • Onko yrityksellä fyysinen sjainti vai onko sen toiminta verkossa?
  • Mitkä ovat sisällön suunnittelun tavoitteet?

Tämän tyyppisten listausten laatimisesta voi olla paljon hyötyä kyseiselle yritykselle yksilöllisen suunnittelun strategian luomisessa.

Ostajapersoonat kohdentamisen apuna

Jotta olisi mahdollista todella tuntea yrityksen kohderyhmä, voidaan luoda kuvitteellinen ostajapersoona, minkä avulla voidaan löytää oikea kohdeyleisö. Mitä enemmän tietoa kohdeyleisöstä on käytettävissä, sitä suurempi mahdollisuus yrityksellä on ’puhua’ kohderyhmän ymmärtämää visuaalista kieltä.

Ostajapersoonan luominen

Ostajapersoonan luominen on aikaa vievää ja vaatii asiaan perehtymistä, mutta onnistuessaan se on hyvin kannattavaa. Onnistumisen myötä yritys pystyy tarjoamaan yksilöllisesti kohdistettuja ratkaisuja.

Mitä ostajaperoonan kartoittamisen avulla voidaan saavuttaa?

  • Informaatio siitä, missä vaiheessa yrityksen kehitys tällä hetkellä on.
  • Osataan luoda räätälöityä sisältöä, jolla yritys vastaa tietyn kohderyhmän tarpeisiin.
  • Avata oman yrityksen arvoja yleisölle, jolla on sama tarkoitus tai päämäärä.
  • Erottaa yritys muista saman alan toimijoista tarjoamalla oikein suunnattua erityisosaamista.

Valmiit oatajapersoonat havainnollistavat kohderyhmäsi ostokäyttäytymistä, mikä puolestaan auttaa yritystä kohdentamaan sisällöntuotannon tyylin ja asiasisällön kohderyhmän tarpeisiin sopivaksi. Kohderyhmän tarpeiden sisäistäminen ja niihin vastaaminen lisää luottamusta yritykseen ja sen laatuun.

Kohdista, kommunikoi, sitouta. Sivuston sisällöllä on suuri merkitys yrityksesi menestyksessä!

Jos tarvitset apua sivustosi sisällöntuotannossa, ota yhteyttä. Verkkosivuston suunnittelun yhteydessä on mahdollista tilata sisällöntuotanto huomattavan edullisesti.